Sunday, May 31, 2009

Kisah Wan Tanjung


Al-kisah..

Mangkatnya Tok Raja Wan Muhammad meninggalkan dunia. Waris seterusnya inilah dia. Wan Tanjung namanya kekanda Wan Chik adanya. Dialah pewaris takhta mantan Tok Raja.


Namun takhta bukanlah hajatnya..


Diberi pada sang adinda untuk mentadbir segala.

Malang tidak berbau ajal berkunjung tiba, Wan Chik bergelar Tok Raja sementara sahaja.


Matinya Tok Raja menjadi tanda tanya.

Fitnah melanda mengugut nyawa, dikatakan Wan Tanjung meracun adindanya. Kata mereka "Dek kerana takhta terkorban nyawa".

Namun tiada bukti dapat dikemuka, maka tiadalah terjadi hukuman ke atasnya.

Berlalulah sudah fitnah Tok Raja. Meracun adinda yang tercinta.

Maka terpaksa jua ditanggung beban pangkatnya.

Jadilah Wan Tanjung Tok Raja seterusnya.


Al-kisah..


*Gambar : Wan Tanjung Wan Muhammad

13 comments:

  1. salam. saya amat berminat dengan keturunan dan susur galur Orang Kaya Maharaja Perba Jelai. saya juga merupakan cicit Wan Chik dan cucu Wan Abdullah. boleh saudara/i berikan saya emel saudara/i?

    ReplyDelete
  2. saudara/i boleh menghubungi saya...wnrhikmah@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wan tanjung ni..moyang saya..
      Ayah saya wan ishak bin wan Mansor..wan Mansor bin wan tanjung..

      Delete
  3. Cerita ini kami petik dam masukkan di links ini [http://lamanpahang.blogspot.com/2012/05/12-chif-of-qadi-ibrahim-bin-qadi-ahmad.html] dalam ruangan 'comments'.

    Katanya Wan Tanjung dan Tok Tanjung adalah orang yang sama.

    Terima kasih kerana berkongsi cerita.

    ReplyDelete
  4. Salam. Menampilkan penulisan sejarah memerlukan sumber dan rujukan silang. Elok jika hal-hal yang berkaitan dengan SALASILAH SRI MAHARAJA PERBA@MAHARAJA PERBA itu dibuat rujukan silang dengan Keluarga Utama Maharaja Perba yang ada sekarang.

    Sila perluaskan bacaan anda dengan merujuk penulisan akademik yang pernah ditulis sebelum ini. Terima kasih kerana anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Sri Maharaja Perba@Maharaja Perba yang merupakan nenek-moyang anda, tetapi perlu berhati-hati dan teliti dengan penulisan yang aanda baca.

    ReplyDelete
  5. Assalamualikum....

    Usah di cari usah dikaji sekira tidak mengerti. Justeru sikiranya sayang keturunan dan nenek moyang kita selalulah fatihahkan unt diri mereka .In.allah akan lancar serta akan ketemu suatu hari nanti.

    ReplyDelete
  6. Salam. Kita perlu mencari dan mengesan susurgalur keturunan kita agar perhubungan kekeluargaan tidak terputus. Jika tak kenal mereka macamana nak hadiahkan al-fatihah secara khusus. Secara umum memang boleh disebut sahaja - insyallah. Wallahualam.

    ReplyDelete
  7. Salam SAUDARA WNHIKMAH. Saudara nampaknya amat dekat dengan hubungannya dengan ORANG KAYA INDERA MAHARAJA PERBA JELAI, tetapi saya taknampak apa2 usaha untuk berjumpa dengan mana-mana kaum keluarga utama berkenaan, sama ada menganjurkan satu diskusi atau forum dsbnya.

    Saudara boleh merujuk hal ini kepada PENGERUSI PERTUBUHAN WARIS PERBA JELAI yang berpusat di BUKIT BETONG. Tq. Wallahualam.

    ReplyDelete
  8. Salam RAJA PERBA JELAI. Maaf saya bertanya - siapakah bloger yang menggunakan nama Raja Perba Jelai. Seeloknya nama jawatan ini tidak boleh digunakan oleh sesiapa kecuali RAJA PERBA JELAI sendiri.

    Bloger yang menggunakan nama Raja Perba Jelai ini boleh mengeliru pengunjung blog.

    Raja Perba Jelai masih hidup - jadi apa perlunya menggunakan nama ini. Jika nak tulis apa sahaja mengenai sejarah Raja Perba Jelai ini boleh sahaja tanpa menggunakan nama bloger seperti itu.

    Dari segi log0 - setahu saya - Raja Perba Jelai tidak pernah mempamerkan Logo ini ? Jadi, macamana logo ini boleh wujud ? Perlukan pencerahan !

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Assalamu'alaaikum..maaf mencelah.Saya cuma nakntanya apa kaitan Tengku Zakaria B Tengku Yusuf B. Sultan Ahmad MuazAm Shah dgn Raja Perba Jelai.Maaf sekali lg sbb memcelah.

    ReplyDelete
  11. Assalamu'alaaikum..maaf mencelah.Saya cuma nakntanya apa kaitan Tengku Zakaria B Tengku Yusuf B. Sultan Ahmad MuazAm Shah dgn Raja Perba Jelai.Maaf sekali lg sbb memcelah.

    ReplyDelete
  12. Wan badiuzzaman bin wan ali, wan jeriah wan mansur, adalah datuk dan nenek saya. Saya merupakan anak kepada Wan jasma

    ReplyDelete